Zanim zgłosisz się do nas z tekstem, prosimy, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, aby zwiększyć swoje szanse na podjęcie z nami współpracy i zminimalizować ryzyko odrzucenia już na samym początku. Odpowiedź na każde pytanie pojawia się po naciśnięciu + (plusa).

Na jaki adres mam wysłać swój tekst?

Maszynopisy przyjmujemy WYŁĄCZNIE w formie elektronicznej, przesłane na adres info@macadamialit.com. Teksty wysłane w formie papierowej na adres biura lub na nasze imienne adresy będą automatycznie odrzucane. Bardzo prosimy o wyraźne oznaczenie wszystkich plików swoim imieniem, nazwiskiem, tytułem książki oraz opisem zawartości (np. Jan Kowalski, Tytuł – maszynopis lub Jan Kowalski, Tytuł – bio, streszczenie, opis czytelnika).

 

Dla kogo powstała Twoja książka i dlaczego?

Dla kogo powstała Twoja książka? To trudne pytanie, na które nazbyt często przychodzi autorom do głowy pozornie prosta odpowiedź: „Właściwie napisałam/napisałem ją dla siebie!”. I to jest właśnie moment, w którym autor powinien zadać sobie pytanie pomocnicze: „Skoro tak, dlaczego właściwie moja książka miałaby ukazać się w druku? Dlaczego miałaby zainteresować kogokolwiek poza mną?”. Zachęcamy do chwili autorefleksji.

(Odpowiedź „dla wszystkich/dla wszystkich, którzy lubią czytać” też nas nie satysfakcjonuje.)

Gdy przygotowujesz dla nas notatkę w tym zakresie (jest to jeden z wymogów przy przesyłaniu do nas tekstu), zastanów się, do jakich innych książek (a może filmów?) mógłbyś porównać swoją pracę. Wiemy, że każdy maszynopis jest wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju, ale jeśli nie potrafisz określić czytelnika docelowego i jego preferencji, być może niezrozumienie zadziała w obie strony.

Zarys całej fabuły – co to znaczy?

Od autorów, którzy się do nas zgłaszają, wymagamy przesłania zarysu całej fabuły. Słowo „całej” jest tutaj kluczowe. Nie interesuje nas krótki opis, w którym jest więcej pytań niż odpowiedzi (np. „kto zabił niewinną Mieczysławę?”, „czy Eleonora poślubi Władysława?”). Chcemy otrzymać pełne streszczenie utworu, w którym wszystkie istotne wątki zostaną opisane, całość nie powinna przekraczać jednej-dwóch stron. Jest to dla nas między innymi test na sprawdzenie, czy autor panuje nad swoją książką.

Co powinienem zawrzeć w notce biograficznej?

Interesują nas głównie informacje związane z pisaniem – publikacje w prasie, Internecie oraz wszystkim tym, co wiąże się z książką, np. gdy jej akcja rozgrywa się w środowisku lekarskim, a sam się z niego wywodzisz. W przypadku książek non-fiction prosimy o podanie informacji potwierdzających Twoje kompetencje w opisywanym temacie.

Jeśli wydałeś już jakieś książki, prosimy podaj, w jakim ukazały się wydawnictwie (jeśli był to selfpublishing, prosimy o zaznaczenie tego). Jeśli wysyłałeś już swój tekst bezpośrednio do wydawców, koniecznie napisz nam do których. Czy była z ich strony jakaś odpowiedź? To ważne, abyśmy miały jak najpełniejszy obraz sytuacji.

Nie zaszkodzą również dwa zdania na temat tego, czym zajmujesz się na co dzień.

Czy są jakieś wymogi dotyczące objętości tekstu?

W przypadku powieści (obojętnie w jakim gatunku) oraz opowiadań prosimy o przesyłanie tekstów, które mają minimum 375 tysięcy znaków ze spacjami. Teksty poniżej tej wartości nie będą recenzowane.

Książki dziecięce nie muszą być rzecz jasna tak obszerne. :)

Napisałem kilka utworów, czy wysłać Wam je wszystkie?

Nie, prosimy o wysłanie tylko jednego maszynopisu – tego, który uważasz za swój najlepszy. Resztę proszę krótko opisać w wiadomości do nas (gatunek, skrócona fabuła, jacy odbiorcy – wszystko nie dłuższe niż kilka zdań).

Mam super pomysł na książkę, ale nie wiem, czy opłaca mi się poświęcać czas, żeby ją napisać. A jeśli nikt nie zechce jej wydać albo mało na niej zarobię? Czy możecie A. powiedzieć, czy warto ją pisać*, B. określić, czy dużo na niej zarobię*, C. sprzedać moją książkę na podstawie mojego super pomysłu, a ja ją potem napiszę w miesiąc, obiecuję?* (* niepotrzebne skreślić)

Nie. Nie. Nie (chyba, że jesteś bestsellerowym pisarzem, którego dzieła sprzedają się w setkach tysięcy egzemplarzy).

Wydawcy są bardzo ostrożni, rzadko podpisują umowy na książki, których nie mogą w całości ocenić. Oni też nie chcą poświęcać czasu na coś, co może im się nie opłacać (bo na przykład pomysł brzmiał świetnie, ale wykonanie pozostawia wiele do życzenia, albo autor nie daje jednak rady dostarczyć tekstu w obiecany miesiąc ani nawet w rok).

Czy autor może się do Was zgłosić z nowym tekstem, gdy już raz nie byłyście zainteresowane współpracą?

Tak, można się do nas zgłosić drugi raz, z nowym tekstem, ale nie wcześniej niż rok po poprzednim kontakcie. Zgłaszanie się po raz trzeci, czwarty lub szybciej niż po roku nie jest wskazane.

Czy jeśli nie zaoferowałyście współpracy, oznacza to, że moja książka do niczego się nie nadaje?

Książki odrzucamy w dwóch przypadkach – gdy uważamy, że rzecz napisana jest słabo albo gdy po prostu nie skradła naszego serca (choć napisana jest przynajmniej przyzwoicie). Gros maszynopisów, które odrzucamy mieści się właśnie w tej drugiej grupie. Wyznajemy zasadę, że żeby dobrze reprezentować dany tytuł, musimy pokochać go całym sercem.

Czy zaoferowanie przez Was reprezentacji oznacza, że na pewno znajdziecie dla mnie wydawcę?

Staramy się, aby wszystkie reprezentowane przez nas teksty znajdowały swoich wydawców (na tradycyjnym rynku wydawniczym, nie współpracujemy z firmami, które oferują współfinansowanie), ale nie możemy tego zagwarantować. Na pewno zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby nasza współpraca zaowocowała kontraktem wydawniczym.

Jakich książek szukacie?

Szukamy przede wszystkim tekstów dobrze napisanych, które wciągają od pierwszej strony i ta ogólna uwaga dotyczy wszystkich gatunków. Poza tym, szczególnie zależy nam na otrzymaniu maszynopisów:

  • powieści obyczajowych dla kobiet (dziejących się zarówno współcześnie, jak i w przeszłości), w tym: romansów, sag rodzinnych dziejących się na przestrzeni kilkudziesięciu lat, opowieści o kobietach walczących z trudami losu (macierzyństwo, brak pracy, rozwód, wyjazd do pracy za granicę, zdrada), książek zarówno „lekkich”, dających nadzieję, jak i niecukierkowych,
  • powieści sensacyjnych oraz inteligentnych kryminałów w stylu Agathy Christie, dla kobiet i/lub mężczyzn,
  • dobrej erotyki dla mężczyzn i kobiet (pieprznej, ale nie szokującej),
  • powieści obyczajowej dla nastolatek (dziewczyn) – i to zarówno lekkiej, jak i tej trudniejszej, tzw. problemowej. Marzy nam się autor, który zawładnie sercami młodych dziewczyn tak, jak zrobiła to kiedyś Małgorzata Musierowicz,
  • książek przygodowych dla 10-13-latków, które z przyjemnością przeczyta i chłopak, i dziewczyna. Najlepiej, jeśli autor ma pomysł przynajmniej na trylogię (ale wystarczy napisana pierwsza część),
  • książek dla dzieci 7-10 lat, szukamy polskiego następcy francuskiego Mikołajka; chętnie, jeśli książka ma elementy komiksowe, a autor ma pomysł na całą serię,
  • niebanalnych picture booków (książek ilustrowanych) – z wyjątkową treścią (nawet jeśli temat na wskroś banalny) i ilustracjami,
  • reportaży – z Polski, ze świata, podróżniczych, socjologicznych,
  • poradników dotyczących: dbania o zdrowie (szczególnie w odniesieniu do dzieci), biznesu, psychologii (w przypadku poradników autor musi udowodnić swoje kompetencje i doświadczenie w opisywanym temacie).
Czy zajmiecie się reklamą mojej książki, którą już wydałem?

Przykro nam, ale nie jesteśmy agencją PR i nie zajmujemy się promowaniem książek już wydanych.

Kilka wskazówek dla przyszłego autora bestsellerów:
  1. Właśnie skończyłeś pisać książkę? GRATULACJE! Zapraszamy za sześć miesięcy!

    Pisanie książki to ciężka praca. Rozumiemy, że chcesz pochwalić się jej efektami jak najszybciej, ale uwierz nam – warto poczekać. Schowaj swój maszynopis do przysłowiowej szuflady choćby na kilka tygodni, odpocznij od niego, a potem spójrz świeżym okiem – może jest jeszcze coś, co warto poprawić, może wyłapiesz literówkę, która wcześniej Ci umknęła? Im bardziej dopracowany tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on doceniony przez odbiorcę. Gdy słyszymy słowa „Wczoraj skończyłem pisać książkę. Co o niej sądzicie?”, zapala nam się czerwona lampka.

  2. Interpunkcja i ortografia

    W kontekście literackich aspiracji znajomość zasad interpunkcji i ortografii jest wskazana. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie wszyscy potencjalni autorzy bestsellerów posiadają wykształcenie polonistyczne. Z pomocą przychodzi wtedy Internet: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?kat=12 oraz technologia – spell-check to obecnie nieodłączny element wszelkiej maści edytorów tekstu, warto z niego korzystać! Teksty, w których roi się od literówek, błędów ortograficznych, czy brakuje przecinków w „podstawowych” miejscach (przed „który”, „ale”) już na wstępie zniechęcają czytelnika.

  3. Szczegóły!

    Rozpisz sobie postacie występujące w Twojej książce, jak się nazywają, tło rodzinne, wszystkie informacje, jakie o nich podajesz. Jeśli w jednym miejscu piszesz, że bohaterka najbardziej na świecie nie lubi koloru żółtego, a kilka stron dalej wykrzykuje „nienawidzę pomarańczowego, jak żadnego innego”, to wiedz, że coś tu nie gra. Wiek, preferencje, zwyczaje – niezgodność takich „drobnych” szczegółów jest niezwykle irytująca.